Producent
- Ars Cameralis (2)
- Galeria BWA, Ars Cameralis (5)
- Galeria BWA, Atelier 34zero Muzeum (8)
- Galeria Sztuki Współczesnej BWA (36)
- Galeria Sztuki Współczesnej BWA, ASP Katowice (1)
- Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Atelier 34zero Muzeum, Galerie Nadja Vilenne (1)
- Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie (1)
- Instytut für Auslandsbeziehungen, Verlag der Buchhandlung Walter König (1)
- Warszawski Okręg Związku Polskich Artystów Plastyków, Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu (dodruk) (1)
Cena
-
od
do
28 Biennale Plakatu Polskiego Katowice 2023
Katalog 28 Biennale Plakatu Polskiego zawiera reprodukcje plakatów nagrodzonych, wyróżnionych oraz zakwalifikowanych do wystawy w 2023 roku. Znajdziecie w nim wyjątkowy wybór plakatów powstałych w latach 2021–2023.
Katalog to gratka dla wszystkich zainteresowanych współczesnym plakatem.
Dostępność: duża ilość
Filip Dujardin „OVERview”
Filip Dujardin tworzy (cyfrowo) budowle nierzeczywiste lecz balansujące na granicy realności. Niektóre przywodzą na myśl dziecięce konstrukcje z klocków LEGO, które pomysłowy budowniczy wzniósł odrzucając krępującą wyobraźnię instrukcję. Tworzy architektoniczne pejzaże, które sytuują się pomiędzy rzeczywistością i fikcją. Bawi się elementami miejskiej architektury, układając z niej surrealistyczne kompozycje. Pokazuje fakt, że współczesne miasta to złożony organizm. Artysta czerpie niezwykłą przyjemność z umieszczania budynków w lokalizacjach, w których zazwyczaj się one nie pojawiają.
Dostępność: duża ilość
Multiphotographs — Amerykańska Zabawa
Publikacja „Multiphotographs – Amerykańska Zabawa” jest efektem współpracy Galerii Sztuki Współczesnej BWA oraz Atelier 34zero Muzeum ze Stefanem Okołowiczem, kolekcjonerem zaangażowanym w działalność Instytutu Witkacego w Warszawie. Katalog jest podsumowaniem wystawy fotografii wielokrotnych, którą prezentowano najpierw w Katowicach, a później w Brukseli. Wystawiane fotografie pochodzą z całego świata. Zbierane były przez wiele lat przez Stefana Okołowicza. Badacz zachwycił się tą formą portretowania w 1976 roku, po odkryciu w Zakopanem pochodzącego z 1917 roku portretu wielokrotnego Stanisława Ignacego Witkiewicza. Kolekcja liczy ponad 400 eksponatów.
Dostępność: duża ilość
26 Biennale Plakatu Polskiego Katowice 2019
W książce znajdziecie nie tylko przegląd wszystkich niemalże trendów w projektowaniu graficznym, ale również potwierdzenie wrażliwości, czujności i zaangażowania artystów w najbardziej palące problemy współczesnego świata. Obok plakatów reklamowych i manifestów artystycznych pokaźną część tej kolekcji stanowią prace bezkompromisowo komentujące sytuację polityczną, wskazujące niepokojące zjawiska społeczne i zagrożenia, sięgając często po kontrowersyjne symbole i mocne metafory. Rzeczywistość odbija się w plakacie jak w lustrze, umacniając jego pozycję wciąż przystającej do obecnych czasów formy artystycznej wypowiedzi.
Dostępność: średnia ilość
27 Biennale Plakatu Polskiego Katowice 2021
Katalog 27 Biennale Plakatu Polskiego zawiera reprodukcje plakatów nagrodzonych, wyróżnionych oraz zakwalifikowanych do wystawy w 2021 roku. Znajdziecie w nim wyjątkowy wybór plakatów powstałych w latach 2019–2021. Katalog jest pięknie wydany, gratka dla wszystkich zainteresowanych współczesnym plakatem.
Dostępność: średnia ilość
Próba sił
Artyści, filozofowie, krytycy sztuki przyglądają się ciału z różnych perspektyw. Miłosz Markiewicz bada jego uwikłanie w nowoczesnych technologiach i granice cielesnej wolności. Agnieszka Kwiecień kieruje uwagę na skrępowane, zniewolone kulturowymi normami ciało kobiety i rodzący się wobec tej opresji bunt. Daria Skok analizuje rolę ciała artysty w procesie twórczym i relacje dzieła z ciałem odbiorcy. Artyści odnoszą się do zagadnienia sięgając po różne środki wyrazu i poruszając się w wielu obszarach. Tworzą m.in. zagłuszacze sygnału GSM, broń soniczną, warsztaty wrestlingu, wymyślne tortury z kreskówek, nieprzyjemne zapachy czy drażniące dźwięki.
Dostępność: duża ilość
Frank Synowicz „Hail to the Chief”
Publikacja dokumentuje projekt amerykańskiego artysty multimedialnego, Franka Synowicza, na który składają się poddane artystycznej ingerencji oficjalne portrety prezydentów Stanów
Zjednoczonych, od George’a Washingtona do Donalda Trumpa.
Deformując wizerunki głów państwa Synowicz dokonuje zamachu na godność urzędu, narusza jego nietykalność. Nobliwe twarze polityków przeobrażają się w przerażające monstra, symbolizując ciemną stronę władzy, manipulacje i nadużycia, brutalność kampanii prezydenckich, krótki termin ważności składanych obywatelom obietnic.
Dostępność: duża ilość
Ireneusz Walczak „Budowanie tożsamości”
Twórczość Walczaka przywodzi na myśl Heideggerowskie bycie-tu-oto i bycie-w świecie. Artysta stawiał w prezentowanych pracach pytanie o tożsamość. Pytanie, na które nie istnieje jednoznaczna odpowiedź ani wzór. Każdy sam odpowiada za własną tożsamość, za dokonane wybory, budowanie sensu życia.
Problematyka tożsamości implikuje podstawowe kwestie egzystencjalne — podejmowanie decyzji, czas, pamięć, pokazujące nieustanne trwanie procesu tworzenia siebie, ciągłego reinterpretowania własnego ja pod wpływem zaistniałych okoliczności. Malarstwo Ireneusza Walczaka stanowi swoistą psychoanalizę człowieka współczesnego. Obecność wizerunku ciała w twórczości artysty w dobie digitalizacji, która zdaje się je unieważniać, przypomina o jego wpisaniu w ludzką tożsamość.
Dostępność: na wyczerpaniu
Okolice układów
Człowiek od zarania dziejów uparcie zadzierał głowę do góry i patrzył w niebo. Chciał w ten sposób pokonać ograniczenia, na które natrafiało nie tylko jego ciekawskie oko, ale i poszukujący porządku umysł. W katalogu Okolice układów międzynarodowa grupa artystów prezentuje prace, które powstały w odniesieniu do takich pojęć jak czas, nieskończoność czy wieczność.
Dostępność: duża ilość
Pierre Radisic „Konstelacje”
Pokawałkowane przez obiektyw Radisica ciała są wyprężone jak strzały, gotowe do skoku, wyprostowane, napięte, o widocznych liniach kręgosłupa, czy ścięgien. Człowiek sprowadzony do skóry – mapy stwarza tutaj wrażenie porządku i pełni, podkreślanej wprowadzonym przez artystę delikatnym rysunkiem mikrogwiazdozbioru biegnącym od jednego pieprzyka do drugiego. W poprzycinanych precyzyjnie kadrach nie ma miejsca na garbienie się, fałdki na brzuchu czy cellulit. Jest czysta geometria białego wzoru wyznaczonego na ciemnej powierzchni skóry. Wyczyszczone linie mapy kosmosu wykreślone nieznaną, ale pewną ręką.
Dostępność: duża ilość
Pierre Radisic „Portrety podwójne”
Cykl Pierra Radisica dopisuje kolejny rozdział do fizjonomiki czyli pseudonauki, która miała wyjaśniać zależności między rysami twarzy a charakterem, czy nawet przeznaczeniem człowieka – znajdowała wyraz od czasów starożytności w traktatach i tablicach katalogujących wyrazy twarzy. Przedstawione twarze są wydane na pastwę widza, przeznaczone do skatalogowania i opisania przez Innego, który będzie patrzył i wczytywał w nie swoje treści. Przemycał na ich powierzchni własne myśli i doświadczenia. Spojrzenie postaci portretowanych przez Radisica celuje w widza, wwierca się w niego, żądli go. Przyciągają go, jakby mógł użyczyć im życia, jakby był im coś winny.
Dostępność: duża ilość
Przesilenia
Eksplorowany na różne sposoby dźwięk staje się artykulacją momentu kumulacji energii i nagłej utraty sił, balansowania na granicy szczytu formy i bezsilności, procesów narastania i opadania, stopniowego dojrzewania i nagłego schyłku, chaosu przepełnionego agresją przechodzącego w odurzenie i ulgę.
Dostępność: duża ilość
Sztuka w galerii
Książka towarzysząca wystawie sztuka_w_galerii, która jest naturalną kontynuacją projektu sztuka_w_przestrzeni, realizowanego w 2020 roku w katowickiej Galerii Sztuki Współczesnej BWA.
Dostępność: średnia ilość
Katowicki Underground Artystyczny po 1953 roku
Katowicki Underground Artystyczny po 1953 roku prezentuje ważny nurt ruchu alternatywnego w sztuce polskiej rozwijający się w Katowicach w latach 1953—1989.
Dostępność: na wyczerpaniu
Śląsk Active
Książka Śląsk Active zawiera teksty krytyczne, interdyscyplinarne analizy obserwowanych zjawisk kulturowych sztuki młodych na Śląsku w latach 2005–2008 — między innymi słownik muzyki powstającej na Śląsku, ukierunkowany na alternatywne brzmienia, charakterystyczne dla pierwszego dziesięciolecia XXI w. — jak i zarys kondycji tutejszej sceny teatralnej.
Dostępność: średnia ilość
Śląska Szkoła Plakatu
Kiedy mówimy śląska szkoła plakatu, termin ten wydaje się oczywisty w odniesieniu do środowiska twórczego skupionego wokół katowickiej metropolii z jej instytucjami, wydawnictwami, uczelniami (w tym przede wszystkim z Filią krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych), ze Związkiem Polskich Artystów Plastyków, galeriami, a zwłaszcza z Biurem Wystaw Artystycznych, w którym już piętnaście razy, od ponad 30 lat eksponowano wielkie cykliczne wystawy Biennale Plakatu Polskiego- słowem z długą tradycją i dorobkiem artystycznym i dydaktycznym w dziedzinie projektowania, rozpowszechniania i promowania sztuki plakatu.
Dostępność: średnia ilość
Andrzej S. Kowalski
Publikacja przybliża postać jednego z najważniejszych artystów środowiska katowickiego — Andrzeja S. Kowalskiego (1930—2004) — malarza, grafika, profesora ASP, pisarza i eseisty, działacza opozycji antykomunistycznej.
Dostępność: średnia ilość
Krystian Burda „Czarny punkt”
Jest to pierwsza publikacja, tak szeroko ujmująca monografię artysty. W katalogu znaleźć można teksty przybliżające genezę powstania prac i ich kontekst, a także obszerną prezentację prac artysty.
Dostępność: średnia ilość
25 Biennale Plakatu Polskiego Katowice 2017
Katalog 25 Biennale Plakatu Polskiego zawiera reprodukcje plakatów nagrodzonych, wyróżnionych oraz zakwalifikowanych do wystawy w 2017 roku.
Dostępność: średnia ilość
24 Biennale Plakatu Polskiego Katowice 2015
Katalog 24 Biennale Plakatu Polskiego zawiera reprodukcje plakatów nagrodzonych, wyróżnionych oraz zakwalifikowanych do wystawy w 2015 roku.
Dostępność: średnia ilość
„Signal box/Nastawnia” o znaku w sztuce
Publikacja „Signal box/Nastawnia” poświęcona jest sztuce posługującej się znakiem, symbolem bądź wykorzystującej je w swych narracjach. Znak traci swą funkcję informacyjną, stając się narzędziem opresyjnym — organizerem życia w rękach różnych władz: ekonomicznych, społecznych, państwowych, religijnych. Prezentowane prace sygnalizują problemy, zagrożenia, wytrącając z posłusznego podporządkowywania się wyznaczanym kierunkom oraz zachęcając do stawania się krytycznym obywatelem. „Signal box/Nastawnia” konfrontuje. Wizualny aspekt prezentowanych prac, oddziałujących na siebie, kształtuje obszar przemieszania znaczeń oraz kolorystycznej gry barw tradycyjnie przypisanych danym znakom.
Dostępność: duża ilość
21 Biennale Plakatu Polskiego Katowice 2009
Katalog 21. Biennale Plakatu Polskiego zawiera reprodukcje plakatów nagrodzonych i zakwalifikowanych do wystawy.
Dostępność: średnia ilość
Mleczne zęby
Mleczne zęby to artystyczna próba powrotu do przeszłości, odwołanie się do wspomnień zarówno tych dobrych, jak i złych, wstydliwych i nic nieznaczących. Stopniowo ukazując to, co w nas ukryte.
Dostępność: duża ilość
Pewna Finlandia
Powołany przez kuratorów zestaw prac „Pewnej Finlandii” tworzy fragmentaryczny i nastrojowy obraz warunków społecznych i ekologii Finlandii. Czterojęzyczny katalog „Pewna Finlandia” jest pokłosiem wystawy zorganizowanej przez Atelier 34zero Muzeum z Brukseli i prezentuje aktualną sztukę fińską — obiekty, instalacje, rzeźby.
Dostępność: średnia ilość
Przypadkowe przyjemności
Katalog to artystyczne recepty na przyjemności podane przez kilkunastu zaproszonych do projektu twórców: Erwinę Ziomkowską, Michała Gayera, Mikołaja Grospierra, Łukasza Skąpskiego, Grzegorza Sztwiertnię, Karolinę Szymanowską, Basię Bańdę, Małgorzatę Markiewicz, Michała Smandka, Katarzynę Skrobiszewską, Pawła Szeibla, Kubę Dąbrowskiego, Radka Szlagę i Bartka Buczka.
Dostępność: średnia ilość
Andrzej Urbanowicz. Splendor Solis 1999/2000
Andrzej Urbanowicz nie jest związany z tą tradycją sztuki nowoczesnej, którą określa się mianem poszukiwań formalnych, jego prace nie powstają w wyniku analizy dokonywanej według reguł abstrakcyjnej kodyfikacji koloru, formy i materii, ich wzajemnych zależności i kontaminacji. Chce by obraz zapisał się w wyobraźni jako coś o wiele głębszego, niż zespół takich czy innych form, o takiej a nie innej kompozycji, aby malarstwo nie sprowadzało swojego znaczenia do ‘zewnętrznej powierzchni’, a dalece bardziej wyrażało rozmaite stany duchowo-emocjonalne, przekazywało różne idee.
Publikacja zawiera teksty Henryka Wanieka, Marka Meschnika oraz tekst „Okazanie” Andrzeja Urbanowicza. Na końcu książki znajduje się kalendarium, spis wystaw oraz bibliografia.
Dostępność: brak towaru
10,00 zł
Jacek Rykała „Raj utracony”
Katalog-retrospektywa wybitnego śląskiego artysty. Prezentuje przekrojowo prace z ostatnich 30 lat twórczości.
Dostępność: duża ilość
Jan Młodożeniec. PortArt
Pozorna prostota i łatwość sztuki tego Artysty, mogą zmylić przypadkowego widza. Znający artystę wiedzą jednak, jak wiele pracy wkłada w namalowanie projektu plakatu, jak wiele szkiców musi wykonać by osiągnąć zadowalający go kształt. Publikacja zawiera teksty Zdzisława Schuberta oraz Edmunda P. Lewandowskiego, znajdziemy w niej również notę biograficzną i bibliografię.
Dostępność: duża ilość
Jeanine Cohen
Sposób traktowania koloru zarówno przez Javiera Fernandeza, jak i Jeanine Cohen staje się bardziej czytelny w ramach pomysłu na zestawienie ich prac. Ta metoda podwójnej prezentacji (umieszczenie asamblaży obojga artystów na przeciwległych ścianach) wydaje się prowadzić do żywej wymiany energii, która, podkreślając ich wzajemne różnice i specyfikę, daleka jest od konfrontacji. Gdzieś w tle owo zestawienie staje się również okazją do spotkania spędzającej ze sobą życie pary i wyraża ich doskonałe, wzajemne zrozumienie.
Jérémie Demasy Tapiseria, 2014
Dostępność: duża ilość
Jiří Anderle. Patrząc za siebie i przed siebie
Jiří Anderle tworzy krajobraz mentalny, w którym stopniowo odkrywa ukryte lub zapomniane warstwy ludzkiego umysłu. To poszukiwanie źródeł i podstaw doprowadziło go szybko do zainteresowania tym, co do niedawna jeszcze nazywano sztuką prymitywną, a więc formą ekspresji, w której strach, cudowność i kreatywność znajdują wyraźną formę plastyczną. Te artefakty, dziś zwane sztuką pierwotną, stanowią dla Anderlego doskonałą przeciwwagę wobec kulturowych zjawisk i uprzedzeń cywilizacji zachodniej.
Dostępność: duża ilość
Karol Wieczorek „Złe oko”
Książka Złe oko to najprawdopodobniej jedyne wydawnictwo prezentujące tak obszernie i przekrojowo sztukę śląskiego artysty Karola Wieczorka. W środku znajdują się rysunki, obrazy, instalacje, zarówno te wczesne, jak i najnowsze prace artysty, okraszone słowem między innymi Tadeusza Nyczka.
Dostępność: na wyczerpaniu
Kolekcja sztuki współczesnej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
„Centrum Rzeźby Polskiej ma swoją siedzibę w Orońsku. Jest to miejsce na Mazowszu, położone w samym środku Polski, między Warszawą a Krakowem. Oddalone od chaosu współczesnej cywilizacji i zgiełku miasta, stanowi jednocześnie zaprzeczenie nudy i przeciętności prowincji. (...)
Jako miejsce spotkań wybrali Orońsko rzeźbiarze. Stąd niedaleko było do złóż szydłowieckiego piaskowca. Tu znaleźli zacisze, które wypełnili odgłosami swych narzędzi, pragnąc obudzić i wskrzesić uśpiony genius loci. (...)”
Mariusz Knorowski — fragmenty wstępu do katalogu
Dostępność: duża ilość
Łukasz Korolkiewicz „Obrazy 1983—1996”
„Twórczość Korolkiewicza — przechodząc ewolucję od etapów bardziej dekoracyjnych, odmiany nowej figuracji, inspiracji pop-artem, groteską czy surrealizmem — zdefiniowała się w końcu jako bardzo specyficzny, autorski sposób malowania w oparciu o dokumentację fotograficzną.”
Dostępność: duża ilość
Michał Kliś. Plakat/Poster
Patrząc na plakaty Michała Klisia mamy wrażenie, że powstają spontanicznie i lekko, że są rezultatem niedługiej chwili, która decyduje o zamyśle plastycznym, ale równocześnie jest czasem realizacji. (…) Plakaty mają siłę uważnie przeglądanych szkicowników. Są jak listy pisane nieraz nerwowym pismem, nieraz znowu z kaligraficzną perfekcją, a to tylko po to byśmy je z uwagą zrozumieli, byśmy odszukali w nich to, co skierowane jest tylko i wyłącznie do nas”.
prof. Stanisław Rodziński, fragmenty tekstu „Listy przyklejone do ścian”
Dostępność: średnia ilość
Nic nie widać
Nic nie widać to książka, w której znajdziecie prace czterech młodych artystek i artystów: Macieja Nawrota, Bartosza Kokosińskiego, Karoliny Żyniewicz i Małgorzaty Szymankiewicz. Mierzą się oni z nieobecnością, znikaniem i niemożnością. Publikacja jest podsumowaniem serii wystaw odbywających się w 2011 roku w Małej Przestrzeni Galerii Sztuki Współczesnej BWA.
Dostępność: średnia ilość
Nie Ja
Sztuka prezentowana w książce Nie ja odnosi się do egzystencjalnych pytań o kobietę. Mówi o mechanicznym żywocie kobiety, która myśli, że została ukarana przez Boga. Nie wnikając w powód wie, że nie cierpi, tak jak nie odczuwa przyjemności w życiu. Kobieta wierzy, że ma coś ważnego do powiedzenia. Znaczenie kobiet, ich role są zróżnicowane w zależności od religii, kultury czy miejsca. Książka pokazuje, że każdy z nas jest uwikłany w aspekt współczesnych dywagacji na temat kobiecych mitów czy prawd. Dotyczą one nas, wpływają na funkcjonowanie świata.
Dostępność: średnia ilość
Post-Gauguin
Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy? to tytuł obrazu Paula Gaugina. Kurator wystawy, artyści, autorzy tekstów stawiają założenie, że sformułowane w tytule obrazu pytanie Gauguina dotyczy w równej mierze sytuacji człowieka i jego świata, co statusu i kondycji sztuki oraz kultury.
Dostępność: duża ilość
Trzy tematy biblijne
Publikacja poświęcona trzem różnym pod względem formalnym, artystycznym i ideowym, tematom biblijnym, w ujęciu Andrzeja Pawłowskiego (Genesis), Marka Chlandy (Droga Krzyżowa) i Jana Lebensteina (Apokalipsa).
Dostępność: duża ilość
Wszystkie kolory są dozwolone pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu
Odczucie barwy zawsze wyprzedza odczucie formy. Kolor odbieramy kolor najpierw, zanim zaczniemy myśleć o przedmiocie. W katalogu postawione zostały pytania o wykorzystanie kolorów w produkcji przedmiotów użytkowych. Jakie kolory są „wskazane” i do jakich celów? Jak kształtują one naszą kulturę wizualną i nasze codzienne otoczenie? Jak ewoluują nasze preferencje w kwestii kolorów? Oprócz tekstów w czterech językach publikacja zawiera reprodukcje prac 11 artystów, bazujących na idei ready-mades, czyli przedmiotów gotowych, produkowanych masowo i wprowadzonych w nowy kontekst, jakim stała się w 2008 roku przestrzeń galerii BWA w Katowicach.
Dostępność: średnia ilość